fredag 29. juni 2012

Torghatten - Ylvingen

Det var egentlig veldig god å komme vekk fta Torghatten Camping, skjedde ingen ting der, og var egentlig bare en stor turistfelle. Kom i alle tilfeller avgårde litt over åtte, flott vær, men fortsatt nordavind, heldigvis var den ikke så sterk. Det er ganske god beskyttelse i øyer bort til Brønnøysund, så det var ikke noe problem. Måtte innom butikk for å få tak i kaffe og noe annet småtteri. Innkjøpene blir bestemt av hvor mye plass det er i kajakken. Idag var det plass til en halv bærepose.

Etter handling bar det videre nordover, la meg på østsiden av fjorden, da det ifølge Yr skulle deie østlig. Ble en liten stopp på Straumøyene. Her hadde båtforeningen laget til et sted med brygger, leskjul og lekeapperater. Var ingen der, så det ble bar en strekk på bena, og noen nøtter og sjokolade.

Hadde hørt av noen folk på kaia i Brønnøysund at det var cafe på Ylvingen. Sist jeg var her, padlet jeg rett forbi. Tenkte at nå var det en god anledning å stikke innom. Sjøen var fortsatt nordlig, men da jeg kom halvveis over fjorden la sjøen seg helt blank. Det kom en vegg med skyer sørfra, som sikkert gjorde at sjøen ble blank.

Jeg hadde lagt kursen på ferjeleiet på Ylvingen, da jeg kom dit var det bare en kai der, og ikke noe mer. Litt finkikking på gpsen viste at tettstedet var på andre siden av øya. Typisk, smart å tenke litt før man padler avgårde. Da var det bare å holde på litt til.
Himmelblå heter cafeen på Ylvingen, selvsagt. Var nesten ikke noe folk der, men de hadde både baccalao og et ledig rom. Slo til på det. Ble en rolig kveld, bare mat og avslapping. Begynte på en bok som jeg kjøpte i Brønnøysund, men kom ikke ordentlig igang.

Idag tenkte jeg å komme meg opp til Husvær, der er det et kajakksenter som hadde vært gøy å kommet innom. Var såvidt innom på dagsbesøk for noen år siden. Havnomaden.no heter siden deres. Dette er et flott utgangspunkt hvis en har lyst til å padle på helgelandskysten, og tar flyet opp.

Nå får jeg komme meg avgårde, det er grått og trist, med litt regn. Det virker rolig på sjøen heldigvis.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar