onsdag 27. juni 2012

Sør- Gutvika - Sømnesøya

Tja, kanskje lurt igjen. Natten på fiskemottaket i Sør-gutvika hadde ihvertfall ikke mye søvn. Huset knirket og knaket, tilslutt måtte jeg stå opp for å sjekke om noen tullet med meg. Det hjalp heller ikke noe særlig at jeg nesten ikke kom opp, støl og stiv som jeg var i alle mine nye muskler. Tror jeg kunne telle timer på et par fingre. Rart igrunnen, jeg sover absolutt best i telt. Det har sikkert noe med lydene som naturen har, som gjør at jeg sovner raskt. Og at kroppen har vendt seg til liggeundelaget. Sover ihvertfall utrolig godt.

Værmeldingen sa sørlig fra morgenen, med dreining til nordlig på dagen. Ergo satt jeg i båten kl 8, klar men trøtt. Var et fantastisk vær, blå himmel med en liten pust i nakken. Deilig. Planen var å følge land opp til Oterneset, og så krysse over på yttersiden av Kvaløya. Dette fordi Bindalsfjorden så ganske stor ut på kartet, og det gikk mot lavvann. Ergo burde jeg få mye strøm imot på kryssingen. Det skjedde ikke, så da ble det strake veien på innsiden, mot Vennesund. Antageligvis går det noen strømmer i de dypere vannlagene, mens overflatevannet ikke blir påvirket. Ikke lett å beregne det der.
Heldigvis resulterte det at jeg kom med innom kroa på Vennesund, med tilhørende hamburger og halvliter. Med alle klærne til tørk, og jeg i slilongs, ble det ikke så mange andre gjester. Men, man må da tørke klær...

Værmeldingen stemte, vinden snudde til nordlig, så da var det bare å jobbe på. Begynner å få litt rutine på det der. På Sømnesøya fant jeg en passende plass, og etter 2.minutter var alt ute til tørk. Det blir seende ut som en tatercamp umiddelbart når jeg kommer til land. Men, mye utstyr å holde rede på, og tørking når det er muligheter er viktig. Kan være mange dager til neste mulighet. Sømnesøya ligger rett sørøst for Trollhatten.

Morgendagen er spådd nordlig frisk bris, tenkte å prøve å komme til Vega, vi får se det ann i morgen tidlig..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar