torsdag 28. juni 2012

Sømnesøya - Torghatten

Verdens korteste etappe. Ca 4 km. Kjente med en gang at jeg ikke orket enda en dag med 6 ms vind rett imot. Etter å kikket på kartet, og funnet ut at jeg antagelig ikke hadde orket å krysse over til Vega, var valget enkelt.

Jeg sklei inn på Trollhatten camping, Har padlet forbi før, men aldri vært oppe der før. Da kunne det være en fornuftig aktivitet den dagen. Viste seg å være en kort tur, tok bare en snau halvtime opp. Ganske imponerende, så flere fine klatrelinjer, men også mye løst. Stien inni hula kan være smart å følge. Stien var tydelig lagt der det var fast fjell i taket.

Ellers har jeg havnet på verdens kjedeligste campingplass. Absolutt ingen ting er tilrettelagt for aktivitet, her er det nok bare Torghatten som gjelder. Er redd jeg er den yngste her også, skremmende...

Har blitt oppfordret om å si noe om hvordan navigeringen og veivalg i kajakk. Vanlige sjøkart eller draft hadde sikkert vært fint, men disse er i A2 og papir. Det finnes båtsportkart, men bare opp til Trondheim. Vanlige turkart m711 hadde fungert, men 178 stk til 25 000 er litt drøyt. Derfor har vi kjøpt det beste norgesatlaset vi fant, og plastlaminert sidene som var aktuelle. Dette ga oss 40 sider i A3,dette er håndterbart.
Jeg har vanlig håndhold kompass, innebygget kompass i kajakken. I tillegg har jeg GPS Garmin 62ST, som er en vanlig håndholdt gps med m711 kart på. Bruker kartene for å ha oversikten, og gps'en for å ta kurs, samt å sjekke om jeg kommer forbi øyer.
I tillegg til dette har jeg også en gps med kartprogram på telefonen. Dette er en Samsung xcover, som er en vanntett touchtelefon. Strålende fornøyd, har et kartprogram som heter Norgeskart, virker bra. Telefonen har også googlemaps med wikipedia slik at jeg kan sjekke steder jeg kommer til. Har også lastet ned et program som heter Navronics, her får jeg fyrlykter og tidevann for norge. Kartet på denne blir litt uoversiktelig, norgeskart er bedre der.

Når vi navigerer, går vi normalt korte strekninger, på 5-10 km. Bruker kartet, tar ut kurs på kart og gps, og kjører på. Gps-funksjonen på telefon er bare en backup-plan hvis den andre drukner. Telefonen er dedikert ringing. Valget av linje kan være vanskeligere, altså om man skal gå nærme land, eller lengre ut. Hvis du går nærme land, er det greit å komme iland. Ulempen er ofte mye ball med tidevann fra fjorder, returbølger fra klipper, uryddig og krapp sjø. Du får også dårlig tid hvis du bikker, og må redde degselv. Lengre ut slipper du dette, men får andre problemer. Vanskelig å se retning hvis det er mange øyer. Øyene flyter sammen i en horisont. Her på Helgelandskysten er det også så grunnt mellom noen øyer, at du kan padle deg inn i blindgater på flø sjø. Langt til fastlandet er jo noen ganger også et problem.

I praksis blir jo ofte en kombinasjon av alt dette. Man prøver å gjemme seg bak holmer og fastland for vinden, prøver å legge opp ruta iht tidevannet, og går stadig vekk på nye smeller... Vinden dreier etter landskapet, og tidevannet er som en kvinne, umulig å skjønne seg på...

På telefonsiden bruker vi batteripakker fra Enigma.com tror jeg det heter. 10ampere holder til ca 4-5 ladinger, blir ladet opp når det er muligheter. Dette har fungert greit.

Morgendagen blir spennende, håper på vær til Vega, hvis ikke får jeg prøve å legge meg slik til at jeg kan gå både om øyene eller fjordene. Håper å slippe å måtte gå rundt Alstadhaug.


1 kommentar:

  1. Hei. Nå padler du alene. Vær nå endelig forsiktig Morten. Jeg reiser til Kabelvåg i Lofoten 7. juli. Da kan vi kanskje møtes. Langt igjen for deg. Jeg er nå på Kreta på ferie. Men stå på! Jeg følger med. Imponerende det du nå har gjort - så langt. Du er nok over halvveis! Lykke til videre. Hilsen Erik Johnsen.

    SvarSlett