tirsdag 26. juni 2012

Rørvik- Sør-Gutvika

Gårdagen ble en ganske rolig affære. Tog opp til Trondheim, buss til Namsos, og hurtigbåt ut til Rørvik. Da jeg kom dit var kl to, sånn at jeg stakk på sport1 for å hente kajakken. Den hadde det så bra, eget rom, og tørr og fin :-) Det var ikke noe problem å få hjelp til å bære den ned på kaja heller. Helt strålende service, og utrolig hyggelige folk:-)

Måtte bunkre opp endel mat før avreise, manglet igrunnen det meste. Var litt skeptisk om det kom til å gå bra da jeg kom med 3 bæreposer til kajakken. Nå måtte jeg ha plass til alt utstyret i kajakken, hadde riktig nok byttet telt med Pål for å få et mindre, men like vel.. Det gikk på et vis, det var snakk om bokstavelig sitte på kajakken og bentråke ned i luka, fullt ble det. Merket det igrunnen med en gang jeg kom på vannet, kajakken fløt merkbart lavere, og var tyngre å få siget på. Ble bare en kjempekort tur igår, padlet bare ut av Rørvik sentrum, la meg til på Kråkøya, rett nordøst for Rørvik.

Idag var planen å starte litt tidlig, ble ikke noe av det, var ikke i båten før enn ti. Hadde selvsagt slått opp teltet ved siden av et pukkverk, så det ble ikke mye soving etter kl 7....urutinert...

Merker at det er noen dager siden jeg padlet sist, tungt å komme igang. Vinden er den vanlige retningen, så det blir ikke mye hjelp der heller. Siktet meg nordøstover mot Dolma, og tok en kjapp lunsj der. Deretter bar det videre nordøst mot Sør- Gutvika. Det så ut på kartet som en kurrant havn i nordlig vind. Får bare håpe at det er teltplass der. Da jeg kom inn i havna så det ikke mye lovende ut. Flere fine steder, men en meter høyt gress fristet ikke. Hater mygg og knått, mens de elsker meg. Dårlig kombinasjon... Litt innover havna virket det enda mer trist, var ikke antydning til noe det gikk ann å leie, eller brukes med litt offensiv tolkning av friluftloven. Uting at folk ikke klipper gresset rundt båtnaustene sine. Men, innerst i havna var det ei brygge med en kar på, det viste seg å være det lokale fiskemottaket. Etter litt spørring om teltplass, foreslo karen at jeg kunne tørke klærne mine på loftet på fiskemottaket, ja jeg kunne da ligge der også... Tror jeg satte ny rekord i å komme ut av kajakken. Bar opp på loftet for å inspisere lokalet, hadde i bakhodet overnattingen på Silda da vi nesten frøs ihjel. Det var ikke noen fare her, et digert kjøleaggregat sto og gikk, og virket som en diger vifteovn. Loftet var jo også utstyrt med et lite tekjøkken med vask,og litt lenger bak var det do og dusj. Tror du jeg var kjapp til å slå til. Var ikke snakk om noe for leie heller, snakk om gjestfrihet. Nå er alt tørket, nyvasket padler og alt som kan lades oppladet. Deilig.

Da får vi håpe på godvær/mindre motvind i morgen, bare 10km til, så er jeg i Nordland. Skal bli deilig å komme til nordnorge, en egen stemning der. Gleder meg:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar