lørdag 7. juli 2012

Bolga- Støtt

Ble tidlig start idag, var i båten kl åtte. Nordavinden pleier ofte å være litt mer rolig fra morgenen av, men det stemte desverre ikke helt idag. Dro ganske rett nordover for å komme i le av holmene der ute, Flatværet og Varkgård ga noe beskyttelse. Da jeg krysset over mot Støtt gikk jeg rett over, siden vinden var nord-nordvest, og da får jeg best vinkel på bølgene med å gå nordøst. Jeg synes det ofte er best å ta bølgene på ca 45 graders vinkel. Da stamper kajakken minst og det spruter ikke så mye. Brukte lang tid på denne kryssingen, klarte ikke å holde noe mer enn 4 kmt, samme hvor mye en tar i. Utrolig demotiverende, men greit å ha gps'en, da ser man at man faktisk padler fremover.

På Støtt var det nylig åpnet en resurant i noen gamle butikklokaler. En advokat fra Oslo har tatt med hele familien og bosatt seg der. I tillegg har han restaurert butikken tilbake til 1900 stil. Utrolig flott gjort, og sikkert grisedyrt. Støtt har ca 50 fastboende, og barna som bor der blir skysset med båt inn til fastlandet.

Da jeg var innom der var det fullt av folk som som fra fjern og nær, og alle bordene var bortbestillt på kvelden. Artig hvis de klarer å få slike ting til å gå rundt.

Fra Støtt og videre nordover må jeg runde Kunna og komme meg et stykke lengre nordover før jeg kommer meg i le. Dette følte jeg ikke det var forhold til, bølgene var store og det gikk hvitt der ute. Vinden var på godt over 10 ms. Trøsten får være at det var noen cabincrusere som kom til samme resultatet, så det var sikkert lurt å ikke prøve en gang.

Da får jeg bare ligge å vente på været, godt det er mye god mat her ;-)



2 kommentarer:

  1. Med slikt vær er det bra du holder deg på land! Støtt ser ut som et flott sted å vente på været. Man får prøve å komme seg dit en gang. Jon Erik

    SvarSlett
  2. Men kjedelig å vente på været. Drar opp til Lofoten i morgen med hurtigbåten for å klatre litt, så kommer jeg tilbake når vinden har roet seg....er planen

    SvarSlett